måndag 28 februari 2011

Film baby!

Har knappt pluggat alls i helg. Har varit trött och gett hjärnan lite pluggpaus, för att ta upp tråden idag (och hittills har jag faktiskt varit duktig). Istället för att vara galen skolunge har jag matat igenom en massa filmer de senaste tre dagarna. Det finns så mycket halvdan film. Och så mycket dålig film med, för den delen.

Favoriten av de jag kollade nu:

---------------------














The Boy In The Striped Pyjamas


Dramathriller

4 av 5

Bruno, som är son till en befälhavare över ett koncentrationsläger, blir vän med den judisk pojken Shmuel som är fast i lägret.

En mörk och fint berättad historia. Utan att vilja röja något nöjer jag mig med att säga: slutet, ahhh.

---------------------

Filmer som var okej:

Sideways - Drama om Miles (Paul Giamatti) som är en misslyckad författare. Han tar sin vän Jack, före detta skådespelare som strax ska gifta sig, på en veckolång resa där deras vänskap, och ett potentiellt förhållande för Miles, ställs på sin spets genom Jacks notoriska otrohet mot sin blivande hustru. Typ. 3/5
Den oändliga historien - jag har ju sett den när jag var liten, men bara en gång och jag hade glömt bort den. Det enda jag mindes var scenen med hästen i träsket för den var väldigt traumatisk för en hästtjej. Filmen funkar ännu. Lite söt sådär. 3/5
But I'm A Cheerleader - väldigt överdriven komedi men jag var på rätt humör. (Plus att jag dessförinnan sett den horribla skitfilmen Deadgirl som jag inte ens orkar skriva om här - att se skitfilm före konstig film förhöjer verkligen upplevelsen av den konstiga filmen.) Megans föräldrar, vänner och pojkvän misstänker att Megan är homosexuell och skickar henne till ett läger som lär homosexuella ungdomar att bli straighta så som gud menade det. Eller blir de det? 3-/5
Crazy Heart - Bad Blake (Jeff Bridges) är en countrysångare med alkoholproblem. Mötet med en journalist (Maggie Gyllenhaal) får honom att öppna ögonen lite mer. 3/5

Dåliga/halvdana filmer jag sett:

Calibre 45 - Milla Jovovich är alltid bra men hon är inte alltid med i bra filmer. Här spelar hon en kvinna som misshandlas av sin pojkvän och därefter vill hämnas. 2/5
Trick r Treat - Halloweenskräckis som bara är löjlig och dålig. Jag fattar inte varför jag forsätter se sån här dynga. Kanske för att jag hoppas att det ska komma en bra skräckfilm nån gång. 1/5
Taking Care of Business - halvhysterisk affärsman tappar bort sin filofax, som en fånge på rymmen hittar och det leder till att han börjar ta över affärsmannens liv) 2/5
The Ruins - Ännu en trist skräckis. Nu spoilar jag den så håll för ögonen om du tänkt se den, men hallå, växter som härmar ljud och i övrigt låter som små uppsluppna ewoker? 2-/5

Ja, det är vad jag fördrivit mina dagar med. Plus några filmer till men jag orkar inte skriva om alla. Och jag har visst ritat lite mer. Inget fint, men ändå. Nu ska jag återgå till skoluppgifterna.

4 kommentarer:

  1. Crazy Heart är bättre än en trea! Så det så. ;-) The Boy in the Striped Pajamas vill jag verkligen se.

    SvaraRadera
  2. Nähädu, en trea får den allt. :) Pyjamaspojkefilmen är väldigt fin, och ganska hemsk, precis som en film ska vara. Att vi missade den under vår feelgoodfilmer-tittning!

    SvaraRadera
  3. The Boy In The Striped Pyjamas lägger jag till på min lista över filmer som jag vill se. :) Det kanske dröjer dock, i år har jag hittills sett två filmer. Ett tiotal förra året. ;)

    SvaraRadera
  4. Oj, en film i månaden då. Nästan så man undrar hur du hinner göra något annat! ;)

    SvaraRadera